خانه / توصیه های بهداشتی / بیماری‌های موبایلی را بشناسید / وقتی «سر» ۲۵ کیلوگرم می‌شود

بیماری‌های موبایلی را بشناسید / وقتی «سر» ۲۵ کیلوگرم می‌شود

تلفن همراه به همراه همیشگی زندگی بسیاری از ما تبدیل شده و همگی از مزایای استفاده از گوشی‌های هوشمند آگاهیم، اما تعداد کمی مضرات این ابزارهای فناوری را می‌شناسند.

تعداد رو به افزایش بیمارانی که دلیل ایجاد و یا تشدید بیماری‌شان تلفن همراه است به‌راستی نگران کننده است و برخی از این بیماری‌ها عبارتند از درگیری تاندون‌های انگشت شست و سایر انگشتان، سندروم تونل کارپ، گردن‌درد، کمردرد، سردرد و فتق دیسک ستون فقرات است.اغلب ما حین استفاده از تلفن همراه و تایپ متن، وضعیتی قوزکرده با شانه گرد به خود می‌گیریم در حالی که سر به جلو آمده و خم شده است، درحالی که ستون فقرات ما برای اتخاذ این وضعیت غیرطبیعی آن هم به‌شکل طولانی طراحی نشده است، علاوه بر این حرکات تکراری با شست باعث تمرکز فشار بیش از حد بر نقاط کوچک این انگشت می‌شود و فرد را مستعد آرتروز می‌کند.به‌منظور تصحیح ساختار به هموطنان عزیز توصیه می‌شود هر چند دقیقه یک بار به‌جای شست، از دیگر انگشتان استفاده کنند یا گوشی را روی سطحی بگذارند و با دست دیگر تایپ کنند. گذاشتن مچ در وضعیت‌های خم‌شده به‌شکل طولانی باعث فشار بیش از حد بر تاندون‌های دست می‌شود بنابراین سعی کنید مچ دست را در وضعیت طبیعی قرار دهید.تا حد ممکن قوس‌های طبیعی ساختار قامت خود را حفظ کنید، زیرا سر انسان بالغ به‌طور معمول ۵ تا ۶ کیلوگرم وزن دارد، وقتی سر به جلو خم می‌شود فشار وارده بر استخوان‌ها، تاندون‌ها و دیسک‌ها بیشتر می‌شود و وقتی سر حدود ۳۰ درجه به جلو خم شود فشار وارده بر گردن معادل یک سر ۲۰ کیلوگرمی می‌شود و اگر سر را ۴۵ درجه خم کنیم فشار وارده بیشتر از این هم می‌شود و به ۲۵ کیلوگرم می‌رسد. حال زمان استفاده از گوشی‌های هوشمند را در نظر بگیرید که محدود به چند دقیقه نیست و گاهی به ساعت‌ها می‌رسد.

همچنین با قرار دادن گوشی در سطح پایین‌تر از قفسه سینه مجبور می‌شوید برای نگاه کردن به آن سر را به جلو خم کنید، برای جلوگیری از این اتفاق آسیب‌رسان سعی کنید گوشی را در راستای چشم‌ها نگه دارید. اگر گوشی‌تان پایین‌تر از سطح چشم‌تان بود به‌جای خم کردن سر و گردن و نگاه کردن به پایین، با چشم‌های خود صفحه را دنبال کنید. در صورتی که در منزل هستید می‌توانید دراز بکشید و گوشی را جلوی صورتتان بگیرید و از قرار دادن گوشی در یک طرف و چرخیدن ستون فقرات به‌شکل جبرانی پرهیز کنید.

همچنین توصیه می‌کنیم تا جای ممکن زمانی را که با گوشی می‌گذرانید محدود کنید. همچنین مدت زمان توصیه شده برای تایپ کردن تنها ۱۵ الی ۲۰ دقیقه است و بعد از هر یک ربع ساعت استفاده از گوشی، دو تا سه دقیقه استراحت کنید و در این مدت گوشی‌تان را در وضعیت سکوت قرار دهید تا مزاحم استراحت‌تان نشود و برای کاهش خستگی به نقطه‌ای دورتر نگاه کنید و چند تمرین ساده مانند تمرینات کششی ستون فقرات گردنی و شانه و مچ را انجام دهید.

برای کاهش میزان استفاده از انگشتان حین تایپ حتی الامکان پیام‌هایتان را به‌صورت کوتاه و با اختصارات نوشتاری بنویسید. همچنین مدل‌هایی از گوشی استفاده کنید که همه حروف را داشته باشد تا مجبور نباشید برای دستیابی به یک حرف چندین بار ضربه بزنید و در نهایت در صورتی که مشکلی پیش آمد که فعالیت‌های روزمره شما را تحت تأثیر قرار داد و عملکردتان را محدود کرد حتماً با فیزیوتراپیست خود مشورت کنید.

حتما ببینید

چطور باید از آسیب ناحیه مچ‌پا پیشگیری کرد؟

برای ما بارها و بارها پیش آمده که در زمان راه رفتن، تعادل پاهایمان به …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *